lørdag 23. mars 2013

Rådyr på beite



Rådyr beiter på gammelt gress.


I går tok jeg turen til Hoøya og Tørresholmen på Ørlandet. Ikke mye vår i lufta enda, selv om kalenderen viser 23 Mars, og vi har passert vårjevndøgn. Snøen ligger enda, og telen har ikke gått ut av jorda.
Det ble ingen fuglebilder som var verdt å ta vare på. Men jeg var heldig å møte en flokk med Rådyr som beitet på et jorde ved Hoøya. Disse Rådyrene har overlevd en streng vinter, og lengter nok etter grønt ferskt gress. Men enda må dem ta til takke med rester fra fjorårets vekster.



Rådyr på beite.


Magre tider, men snart kan de beite på ferskt grønt gress igjen.


Jeg telte syv dyr, her er fem av dem.


Noen av dyrene har fått teften av meg og speider mistenktsomt.


Ørene spisses og jeg er oppdaget.


Rådyrene har oppdaget meg og løper mot krattskogen.


Spenstige dyr som lett forserer en grøft og et gjerde i ett elegant buks.


Da er det bare å håpe at disse flotte dyrene holder seg unna veiene og ikke blir påkjørt. Det er dessverre mange viltpåkjørsler i Ørland og Bjugn.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar