mandag 6. januar 2014

Kamp om sitteplasser i Uthaug havn.

Godt nytt år!



Dette blir årets første innlegg på bloggen min. 
Det har vært en vinter med få fotomuligheter, og det er derfor dessverre lenge
siden jeg har oppdatert bloggen min.
De gangene jeg ikke har vært opptatt på jobb eller 
med familieaktiviteter, har været vært "umulig".
Vinteren har så langt vært vindfull, våt og grå her i Trøndelag.
Jeg var derfor svært fornøyd Lørdag 4 Januar, endelig tittet solen frem. 
Turen gikk til Uthaug havn, hvor det bestandig er fotomotiver. 
Denne gangen ble det Storskarv og Gråmåke som fikk min oppmerksomhet.
Siden det er lenge siden mitt siste innlegg, legger jeg ut flere 
bilder enn normalt denne gangen :)




Kampen om sitteplasser.



Fortøyningsstolpene i Uthaug havn populære sitteplasser for både Storskarv og Gråmåke.
Storskarven har tydeligvis hevd på disse sitteplassene. Så fort en Gråmåke har satt seg ned, kommer det en Storskarv og jager den bort.
Storskarven har ikke vannavstøtende fjær som de fleste andre fugler. Dette gjør at den har liten oppdrift og kan dykke svært dypt. Ulempen med slike fjær er at den må tørke fjærene etter opphold i vann.
Det gjør den ved å sitte med vingene utfoldet, slik den ofte sees.



Gråmåke inn for landing i vintersol.



Det går vanligvis ikke lang tid før Gråmåken må flytte seg.



Storskarv går inn for landing på en "opptatt" stolpe.



Måken tar ikke opp kampen, men forlater plassen.



Stilstudie av Storskarv som går inn for landing.



Her ser man tydelig svømmehuden mellom "tærne".



En plass i siste rest av sol for dagen er sikret.



 Storskarven er ikke bare en mester under vann.
Den er også en meget dyktig flyger.







Kampen for tilværelsen.



Her er en ung Gråmåke og en ung Svartbak i kamp om en fiskebit. 
Det er ikke snakk om å dele. En kort men hektisk kamp avgjør hvem som får fisken.
Når kampen er avgjort kan vinneren "nyte" sitt måltid før neste kamp om tilværelsen.




Gråmåken prøver å få Svartbaken til å slippe byttet.



Tett kamp i luften.



Forfølgeren gir seg ikke.



Byttet ble ikke gitt opp, Svartbaken kan starte måltidet.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar