søndag 31. desember 2017

Konglebit


Vi har hatt et flott romjulsvær i Midt-Norge, og selv om dagene er korte har det blitt
flere fototurer på meg.
Jeg har vært heldig og fått mine første bilder av Konglebit.
Konglebit er Nordens største fink. Den blir gjerne kalt Nordens papegøye, både på grunn av sitt utsende og sin oppførsel. Den lever vanligvis et anonymt og tilbaketrukket liv, og ser tydeligvis ikke på mennesker som noen trussel.
De enset praktisk talt ikke nærværet av meg, og lot seg villig fotografere. Det var virkelig artig å treffe på denne arten for første gang for meg.




Konglebit (Pinicola enucleator)



Frosne rognebær er viktig næring om vinteren.



"Nordens papegøye"



Koglebiten poserer villig.



Snart er denne kvisten tømt for rognebær.



En flott gjest å ha på Ørland denne vinteren.



Godt nyttår!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar